Pascal programozás alap és haladó szinten!
Mindenkinek akit kicsit is érdekel ,de tudni akar! AZ övék ez a honlap!
Pascal Feladatok és megoldásaik !
Pascal fejlesztõi környezet
Benkõ Tiborné-Benkõ László-Tóth Bertalan-Varga Balázs: Programozzunk Turbo Pascal nyelven!(ComputerBooks, Bp., 1996 ISBN: 963 618 112 8)
Dr. Hack Frigyes: Pascal 6.0 és Vision mindenttudó (Novotrade Kiadó Kft., Bp., 1993, ISBN: 963 585 183 9)
A gyakorlat példái, megoldásai:
Nem kell vizsgálni, hogy az adat beleesik-e az értelmezési tartományba, illetve diszkutálni!
Writeln, readln, real, sin, cos, arctan, sqrt, pi
2006.09.11
- Kérj be egy szögértéket fokban, írasd ki a szinuszát!
- Kérj be egy szögértéket fokban, írasd ki a koszinuszát!
- Kérj be egy szögértéket fokban, írasd ki a tangensét!
- Kérj be egy szögértéket fokban, írasd ki a kotangensét!
- Kérj be egy szögértéket fokban, írasd ki a szekánsát!
- Kérj be egy szögértéket fokban, írasd ki a koszekánsát!
- Adott egy szög szinusza, írasd ki fokban a szög értékét!
- Adott egy szög koszinusza, írasd ki fokban a szög értékét!
- Adott egy szög tangense, írasd ki fokban a szög értékét!
- Adott egy szög kotangense, írasd ki fokban a szög értékét!
- Adott egy szög szekánsa, írasd ki fokban a szög értékét!
- Adott egy szög koszekánsa, írasd ki fokban a szög értékét!
- Kérd be egy szabályos háromszög oldalát, írasd ki a kerületét, területét!
- Adott egy 3,8 magas köralapú kúp, térfogata 30. Kérd be x-et, s írasd ki, hogy a 3,8-x magas kúp térfogata mennyivel kisebb!
- Kérd be a-t, b-t, c-t, s írasd ki az ax2+bx+c polinom zérushelyeit!
- Kérd be a-t, b-t, írasd ki ab-t!
If, mod, div, for, repeat, while, egész típusok.
2005.09.19
- Írassuk ki a 0-tól 100-ig a számokat úgy, hogy egy sorban 10 szám legyen!
- Írassuk ki n-tõl m-ig az 5-tel osztható számokat, n nem feltétlenül kisebb, mint m!
- ax2+bx+c=0 egyenlet teljes megoldása (lineáris, azonosság, nincs valós, stb..)
- Írassuk ki n-ig a prímszámokat!
- Írassuk ki n-ig a tökéletes számokat!
- Írassuk ki n-ig azokat a számokat, melyek oszthatóak x-szel, és a számjegyeik összege y!
- Kérj be egy forint összeget, írasd ki minimális számú címlettel!
- Legnagyobb közösosztója, legkisebb közöstöbbszöröse két számnak.
- Kérj be egy számot, írasd ki, hogy szigorúan 10 és 20 közé esik-e!
- Kérd be egy háromszög oldalait, írasd ki, hogy hegyes-, derék-, vagy tompaszögû!
- Írasd ki n faktoriálisát!
- Írasd ki a Fibonacci sorozat elsõ 10elemét!
- Adott egy számtani sorozat esetén a1, d, n. Írasd ki az elemeket!
- Adott egy mértani sorozat esetén a1, q, n. Írasd ki az elemeket!
- Kérj be 3 valós számot, írasd ki növekvõ sorrendben!
char, string, copy, s[i], while, repeat, for, random, upcase, val, str, valós típusok
2005.09.26
- Írasd ki az angol ábécé betûit "A"-tól "Z"-ig!
- Írasd ki az angol ábécé minden második betûjét "z"-tõl "a"-ig!
- Kérj be egy sztringet, s írasd ki betûnként, mindegyiket új sorba!
- Kérj be egy sztringet, s írasd ki visszafele!
- Kérj be egy sztringet, s írasd ki minden második betûjét!
- Kérj be egy sztringet, s írasd ki úgy külön sorokba, hogy az i. sorban az elsõ i darab betûje van!
- Kérj be egy sztringet, s írasd ki úgy külön sorokba, hogy az i. sorban az elsõ i darab betûje van, majd szóközök, s a sor eleji részlet fordítva, s az utolsó karakterek egymás alatt helyezkednek el. Az utolsó sorban a sztring szerepel, majd a fordítottja (nincs közöttük szóköz)!
- Kérj be egy sztringet, s írasd ki úgy külön sorokba, hogy az i. sorban hiányzik az utolsó i darab betûje (az 0. sorban maga a szó van)!
- Kérj be egy nevet, s írasd ki, hogy férjes asszonyról van-e szó (azaz az utolsó 2 betûje a "ne" részstringet alkotja)!
- Kérj be egy állomány nevet, s írasd ki, hogy program-e (".com", ".exe", ".bat" az utolsó 4 karaktere)!
- Írj programot, melyben [0-100] intervallumban kitalál a gép egy számot, maximum 10-szer lehet tippelni, s mindig tájékoztat, hogy a tipp kisebb, vagy nagyobb, esetleg pont a gondolt szám. Ha eltaláltuk, nem kér több tippet.
- Dobj n-et kockával, írasd ki az egyes esetek számát, s a dobások átlagát!
- Dobj n-et kockával, s minden dobás után írasd ki az átlagot!
- Kérj be 2 sztringet, állapítsd meg, hogy része-e a második az elsõnek, s ha igen, hanyadik pozíción kezdõdik benne!
- Írasd ki While ciklussal 0-100-ig a 3-al osztható számokat!
- Írasd ki Repeat ciklussal 100-13-ig a páros számokat!
- Kérj be számokat 0 végjelig, írasd ki a számtani átlagukat!
- Kérj be 0 végjelig számokat, írasd ki a legnagyobbat, legkisebbet, s hány szám volt öszesen!
- Kérj be sztringeket, írasd ki a leghosszabbat, s a legrövidebbet, "escape" jelentse a bevitel végét!
- Kérj be egy valós számot, írasd ki a számjegyei összegét! A program védje ki azt is, ha esetleg nem számot írtunk be!
- "X" beírásáig írasd ki a prím számokat, melyekben a számjegyek összege 7, enter megnyomására fut tovább a kiíratás!
- Kérj be egy szöveget, s minden bennelévõ nagy betût alakíts át kis betûre, majd írasd ki!
- Kérj be egy számot, majd írasd ki úgy, hogy minden számjegye 2-vel nagyobb! (8 ---0, 9---1)
CRT unit+könyvtár és fájl kezelés
2005.10.3
- Kérj be egy szöveget, s scrollozd a képernyõn!
- Írasd ki a színeket színesen!
- Írasd ki valósidõben a dátumot s az idõt 5 másodpercig villogásmentesen!
- Írj programot, mely létrehoz a gyökérben egy ALMA és egy KORTE nevû alkönyvtárat, majd az ALMA-ban egy JONATAN-t!
- Írj programot, mely letöröli az iménti alkönyvtár struktúrát!
- Nevezd át a programod forrás állományát, majd töröld le!
- Kék háttérben piros betûvel a képernyõ közepén írasd ki a bekért sztringet (tfh. a sztring rövidebb, mint 80 karakter)
- Írj programot, melyben 3 menüpont van: IR, TOROL, KILEP. A menünevek kezdõbetûit leütve belépünk a menüpontba, B-re visszalépünk, az IR kiírja, hogy kiiras, a TOROL törli a képernyõt, a KILEP értelemszerû.
- Szólaltassunk meg egy hangot, míg le nem nyomunk egy billentyût!
- Írj programot, mely meghatározza, hogy mely legmagasabb és mely legalacsonyabb hangot hallja a felhasználó!
- Írj programot, mely egy O betût tudunk mozgatni a képernyõn!
- Írj programot, mely véletlen színû, helyzetû véletlen kódú karaktereket ír a képernyõre!
- Írj programot, mely véletlen színû, helyzetû véletlen méretû téglalapokat ír a képernyõre!
- Írasd ki a lenyomott billentyûk kódjait a képernyõre! (x-re kilép)
- Írasd ki két billentyû lenyomása alatt eltelt idõt!
Eljárás, függvény, CASE
2005.10.10
- Írj eljárást, mely megnöveli az elsõ paraméter értékét a második duplájával! (duplaz(a,b))
- Írj függvényt, mely ab-t számolja! (hatv(a,b))
- Írj függvényt, mely visszaadja 2 szám lnko-ját! (lnko(a,b))
- Írj eljárást, mely kicseréli a két valós paraméter értékét! (csere(a,b))
- Írj függvényt, mely a lkkt-t adja vissza! (lkkt(a,b))
- Írj eljárást, mely kiír egy piros A betût a megadott pozícióba! (kiir(x,y))
- Írj eljárást, mely visszaadja egy lineáris egyenlet gyökeit! (megold(m,b,x))
- Írj függvényt, mely a faktoriálist számolja rekurzív módon! (f(n))
- Írj eljárást, mely megduplázza egy vektor hosszát! (vd(x1,y1,x2,y2))
- Írj függvényt, mely visszaadja egy vektor hosszát! (vh(x1,y1,x2,y2))
- Kérj be kilenc számot, írasd ki 3x3-as mátrix alakban!
- Kérj be 5 számot, írasd ki növekvõ sorrendben!
- Kérj be 5 sztringet, írasd ki csökkenõ sorrendben!
- Kérj be egy 3x3-as mátrixot, írasd ki az elemek átlagát, a sorok összegét, a legnagyobb elemét a mátrixnak!
- Kérd be 4 könyv adatait (cím, szerzõ, ár), majd írasd ki ár és cim szerinti sorrendben!
- Kérd be 5 hallgató adatait (név, évfolyam, tanulmányi átlag), majd lehessen választani, hogy melyik adat szerinti sorrendben írassuk ki a hallgatók adatait, s írja is ki a program a megfelelõ sorrendet!
- Kérj be 3 terméket: megnevezés, darabszám, egységár, majd írasd ki táblázatos formában hogy melyikbõl mekkora érték van a raktáron!
- Erasztotenészi szitával írasd ki 10000-ig a prímszámokat!
- A börtönben 100 cella van, melyeket a kulcs 90 fokos elfordításával lehet nyitni és zárni is (mindegy, hogy merre forgatjuk a kulcsot). Kezdetben minden cella zárva van, a börtönõr sorba járja a cellákat, elsõ körüljárásra minden cella kulcsát elfordítja 90 fokkal, második körüljárásra minden második celláét csak, és így tovább. Mely cellák lesznek nyitva a 100. körbejárás után? Írj rá modellezõ programot!
- Kérj be egy 4x4-es mátrixot, írasd ki azon elemek indexeit, melyek sorukban maximálisak, oszlopukban minimálisak!
- Hozz létre egy szam.dat állományt, írasd bele a prímeket 10000-ig!
- A nev.txt text típusú állományban nevek vannak soronként, írd át úgy, hogy rendezve legyenek! (max. 10 név van)
- Kérd be egy text típusú állomány nevét, írasd ki, hogy hány begin és end van benne!
- Kérd be egy text típusú állomány nevét, írd át úgy, hogy minden sora fordítva legyen!
- Az a.dat állomány integerekbõl épül fel, írasd ki a számtani átlagukat!
- Az a.dat állomány integerekbõl épül fel, írasd ki minden második elemét!
- Kérd be egy állomány nevét, töröld ki belõle a szóközöket!
- Kérd be egy állomány nevét, majd azt, hogy melyik karaktert melyikre cserélje ki benne, s végezd is el a cserét!
- Az a.dat 30 hosszú sztringekbõl álló állományból írasd ki a legrövidebb és a leghosszabb elemet!
- Az a.dat text típusú állomány sorai a következõképpen épülnek fel: szám szóköz szám szóköz karakter pl.(1 1 A). A számok 0 és 255 közötti egész számok, írd minden sor után: ->C, ahol C kódja a két szám összege+a karakter kódja.
- Rajzoltass szakaszt, melynek kezdõpontja 0,0, végpontja 100,100!
- Rajzoltasd véletlen helyzetû és sugarú körökkel tele a képernyõ balfelsõ negyedét úgy, hogy a körök minden pontja ebbe a negyedbe essen!
- Rajzoltass spirált!
- Írj eljárást, mely adott pozícióba adott nagyságú négyzetet rajzol! negyzet(x,y,a:integer), ahol x és y a balfelsõ sarok koordinátája, a pedig az oldalhossz
- Fraktál tenisz.
- Rajzoltass véletlen téglalapokat véletlen kitöltési stílussal, színnel , mintával, vonalvastagsággal és vonal színnel, valamint koordinátákkal!
- Rajzoltass egy sematikus házat színesen!
- Kérd be egy téglalap oldalait, középpontjának koordinátáit, rajzoltasd ki csíkozva kék színnel és piros kerettel, majd írasd bele a megfelelõ helyre: balalsó, balfelsõ, jobbalsó, jobbfelsõ sarok, közepe. Ügyelj a pontos pozicionálásra!
- Kérd be egy kör középpontját, sugarát és egy szöveget. Rajzoltasd ki a kört, majd írasd alá és mellé a szöveget érintõlegesen úgy, hogy megfelelõ szimmetria tengelye illeszkedjen a kör középpontjára!
- Írj unitot, s azt használó programot, mely tartalmaz :
Egy szakasz nevû eljárást, amely csak putpixelt használva kirajzolja a szakaszt. A paraméterek a szakasz végpontjainak koordinátái.
Egy hatvany nevû függvényt, amely az elsõ paramétert emeli a másodikra. A paraméterek valós számok.
Egy negyzet nevû eljárást, amely kirajzol egy négyzetet. A paramétere a négyzet egy átlójának végpontjainak koordinátái.
- Közvetlen memória kezeléssel írasd ki a neved a képernyõre! másképpen
- Kérj be egy sztringet, írasd ki a hosszát úgy, hogy rádefiniálsz egy változót a sztring hosszát tartalmazó byte-ra!
- Írasd ki az angol ábécét mem segítségével!
- Olvass be számokat 0 végjelig, helyezd el a heap-ben õket, majd írasd ki!
- Olvass be számokat 0 végjelig, helyezd el a heap-ben õket, írasd ki azonos sorrendben majd visszafele is!
- Olvass be számokat 0 végjelig, rendezetten helyezd el a heap-ben õket, majd írasd ki.
Oldal: Feladatok és megoldásuk
Pascal programozás alap és haladó szinten! - © 2008 - 2024 - kerigseoszt.hupont.hu
A HuPont.hu-nál a honlap készítés egyszerű. Azzal, hogy regisztrál elkezdődik a készítés!
ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat